Surfplatta – Sarianne
sarianne

Sarianne

Surfplatta

Jag har precis börjat med skrivandet av mitt examensarbete, skrivandet var kanske lite att ta i men själva tankarna är igång iallafall och jag har haft handledartid med min handledare som gett klartecken för att sätta igång hjärnmotorn.

Område för examensarbetet då? Surflattan i förskolans värld  hamnar i fokus, ska bli helt otroligt spännande att grotta ner sig och få massor av kunskaper kring detta område i tio veckor. Har alltid haft en hemlig dröm om att bli forskare (inte så hemlig längre) därför ser jag verkligen fram emot examensarbetet.

Goboken ger då och då ut spännande artiklar om olika barnrelaterade saker och i deras sista nyhetsbrev handlar det just om surfplattan, jag suger i mig allt jag kan om det här!

– Surfplattan är unik på så sätt att barnen inte behöver behärska tangentbord eller mus för att ta mediet i bruk. Jag förstår att det är tilltalande för barn, och den omedelbara respons de får leder gärna till ytterligare utforskning, säger forskare och förskollärare Barbro Hardersen.

Tillsammans med kollegan Gréta Björk Gudmundsdottir har hon utarbetat rapporten ”Småbarns digitala universum”. De har studerat tillgång till och användning av digitala enheter på fritiden bland barn i åldern 0 till 6 år, för Centret för IKT i utbildning.

2011 hade 23 procent av barnen i åldern 0-6 år tillgång till surfplatta, och 14 procent av ettåringarna hade använt en sådan.

Marias barn leker mest med appar och hon letar gärna efter bra gratis-appar, eller testar gratisversionen innan hon köper en app. De mest populära har varit pussel och ljudböcker, men både Maria och äldsta sonen har fastnat för ett hotellspel.

– De kan sitta koncentrerade med appar på surfplattan längre än mycket annat, säger hon.

Hon tänker på att det ska vara ett element av inlärning i det barnen sysslar med på surfplattan, och har hittat spel som handlar om bokstäver, siffror och djurläten till barnen.

– På förskolan ska barn introduceras till bokstäver och räkning, men de ska också få erfarenheter som hjälper till att utveckla barnens digitala kompetens. På en surfplatta kan allt detta kombineras, säger Hardersen.

Fler och fler förskolor använder surfplattor i dag, och Hardersen uppmanar föräldrar att föreslå det för barnens förskolor, om det inte redan finns.

Vill du läsa artikeln i sin helhet finner du den här.

Det råder olika läger kring iPad användande, en del menar att det är det bästa som har uppfunnits medan andra menar att barn som använder iPad inte får någon socialt samspel.

Vad tycker ni? Använder ni iPads hemma, använder barnen det i förskolan, är ni medvetna om pedagogerns tänk kring detta? Vad tycker barnen? (Om det är någon gång ni ska kommentera så gör det nu!)

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
sarianne

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Henrik

    En iPad kan kanske vara bra ur pedagogisk synvinkel, men ur ett hälsoperspektiv är det förödande. Det är väl känt att elektromagnetisk strålning kan leda till koncentrationsproblem, minnesproblem, sömnproblem, nedstämdhet, beteendeproblem. Ju längre man exponeras desto större är riskerna.

    Hos familjer som har elsanerat och minimerat strålningen blir barnen efter saneringen lugnare, mer harmoniska, mer koncentrerade, snällare mot kompisar och mer avslappnade. De sover bättre och bråken i familjerna minskar. Vissa sjukdomar som ADHD, astma, allergier och reumatism blir lindrigare eller försvinner helt i en strålningsfri miljö. Tyvärr finns det bara ett 20-tal barn i Sverige som lever i en sådan bra miljö, men alla föräldrar märker att barnen mår bättre efter sanering. Med tanke på hur dessa barn mår efter sanering borde alla varningsklockor ringa.

    Tyvärr kan skadorna av den trådlösa tekniken komma långt senare. Våra barn blir försökskaniner i ett gigantiskt experiment. I andra länder varnar man för den trådlösa tekniken, men i Sverige blundar vi för riskerna.

    Så här skriver Ryska statliga forskare om risker med elektromagnetisk strålning.
    http://www.scribd.com/doc/18363669/CHILDREN-AND-MOBILE-PHONES-THE-HEALTH-OF-THE-FOLLOWING-GENERATIONS-IS-IN-DANGER

    En forskningssammanställning om barn och strålning
    http://www.vagbrytaren.org/Barn%20och%20EMF%20111215.pdf

    Föräldrars upplevelse av barn och strålning
    http://www.vagbrytaren.org/Barnspecialen.pdf

    En film från Canada om riskerna med trådlöst internet.
    http://www.youtube.com/watch?v=6v75sKAUFdc&list=UUxs1UgZ6DivWUfG1dX3TELw&index=11&feature=plcp

    Jag kan verkligen rekommendera denna bok
    http://www.monanilsson.se/page05.htm

    Tyvärr är vi väldigt många som är skadade av den trådlösa tekniken och med den utbyggnad som sker i förskolor och skolor kommer vi bli betydligt fler om några år. Har man tur klarar man sig med huvudvärk, depression och sömnproblem. Men allt fler tvingas nu flytta från städerna, långt ut på landet för att överhuvudtaget klara sig.